• Om du äger en katt eller tar hand om den som fodervärd kan du teckna veterinärvårdsförsäkring till katten.kattförsäkring. Försäkringstagare blir du som ingår avtal om kattförsäkring med Moderna Djurförsäkringar.

    Vill du teckna livförsäkring för katten ska du vara ägare till katten. Är du fodervärd ska det finnas ett fodervärdsavtal där det framgår att du har rätt att teckna livförsäkring för katten.

  • Vad kattförsäkringen kostar beror på bland annat på hur gammal katten är och var i landet man bor. En veterinärvårdsförsäkring med större omfattning och högre ersättningsbelopp kostar mer än en försäkring med mindre omfattning. 
    Priset på kattförsäkringen påverkas också av vilken självrisk man väljer. Räkna enkelt ut priset på en kattförsäkring.

  • Moderna djurförsäkringar har tre nivåer av veterinärvårdsförsäkring; Enkel, Dubbel och Trippel. Det kan vara svårt att veta vilken försäkring man ska välja. Vi har gjort en guide för att välja kattförsäkring där vi hoppas hjälpa dig att göra rätta valen för dig och din katt

  • När du köper din kattförsäkring och samtidigt har ytterligare en bonusgrundande försäkring hos Moderna försäkringar, Atlantica eller Bilsport & Mc så blir du automatiskt bonuskund. Som bonuskund får du rabatter på dina försäkringar. Läs mer om att vara bonuskund.

    Du blir inte bonuskund om du har flera djurförsäkringar eller flera bilförsäkringar. Har du däremot kattförsäkring och bilförsäkring får du 5% rabatt på dina försäkringar. För varje ny sorts försäkring får du ytterligare 5%, d v s Bil + Hem + Katt ger totalt 10% rabatt.

  • Om du tecknar kattförsäkring här på vår hemsida kan du välja mellan helårsbetalning eller månadsbetalning (via autogiro). Väljer du att betala via autogiro så slipper du en faktureringsavgift på 24 kr. 

    Det går att betala sin kattförsäkring per halvår eller kvartal. I sådana fall kontaktar du vår kundservice och köper din försäkring via telefon. De två sistnämnda betalningsformerna leder till ett procentuellt påslag på priset på kattförsäkringen.

  • Aktivera autogiro så dras pengarna automatiskt från ditt bankkonto på förfallodagen. Du kan aktivera autogiro på några olika sätt:

    1. Enklast är att gå in på Mina Sidor och aktivera där
    2. Kontakta kundservice 060-66 30 30 så skickar de dig en länk så att du kan signera ett autogiromedgivande med mobilt BankId.
    3. Fyll i den här blanketten för autogiromedgivande och skicka in den till oss.
    4. Logga in på din bank och klicka dig fram till "anmäl nytt autogiro". Sök på Moderna försäkringar och välj det alternativ som slutar på "privat". Betalnummer är ditt personnummer inklusive sekelsiffra om du vill att flera försäkringar ska kopplas på samma autogiro. Om du istället skriver in försäkringsnummer kopplas endast den enskilda kattförsäkringen till autogirot
  • Väljer du en lite högre självrisk på din kattförsäkring så blir din försäkringspremie lite lägre, och tvärtom. Du kan välja mellan olika fasta och rörliga självrisker hos oss. Exakt hur mycket det påverkar priset vilken självrisk du väljer kan du få besked om via vår Kundservice. Ring oss gärna på 060-66 30 30. Läs mer om självrisk.

    Den självrisk du väljer när du tecknar kattförsäkringen går att ändra senare, men tänk på att om något redan inträffat tillämpas den självrisk som gäller vid tidpunkten för sjukdomen/olycksfallet.

  • Din katt behöver inte vara vaccinerad för att du ska kunna teckna försäkringen.
    Det finns dock vissa sjukdomar som inte ersätts från försäkringen om katten inte är vaccinerad enligt rekommendationerna i FASS.vet. Läs mer i de fullständiga villkoren.

  • Hos Moderna Djurförsäkringar behåller katten samma ersättningsnivåer för veterinärvård hela livet. På en gammal katt kanske man inte genomför komplicerade operationer men en äldre katt behöver vanligtvis besöka veterinär oftare än en ung katt. Även en liten skada kan bli kostsam.

  • Innekatter löper inte risk att råka ut för skador i trafiken eller från slagsmål med andra katter. Det finns fortfarande skador och sjukdomar som de kan drabbas av.

    Några av de vanligaste anledningarna till att katter behöver uppsöka veterinär är problem med mage och tarm för att de har ätit något olämpligt. De kan också drabbas av problem med urinvägarna eller skadas om de ramlar ut från ett fönster eller en balkong. Veterinärvård är kostsam och man kan få mycket hjälp från sin kattförsäkring.

  • Tandsjukdomar som till exempel FORL/TR (autoimmun nedbrytning av tandemaljen hos katt), karies (tandröta/hål), parodontit (tandlossning), gingivit (tandköttsinflammation), och olika problem relaterade till tandsten (cremor dentis) ersätts inte från försäkringen.

    Tandfrakturer, avbrutna tänder, sprickor, och liknande skador ersätts i de flesta fall, såvida det inte är en bakomliggande sjukdom som orsakat frakturen.

    Trippel veterinärvård omfattar borttagande av kvarsittande mjölktänder. En senare korrigering av bettet när katten har sina permanenta tänder kan ersättas även från Enkel och Dubbel veterinärvård om katten tidigare har haft ett felfritt bett – se fullständiga villkoren för närmare information.

  • Kattförsäkringen gäller i Sverige och i andra länder dit du kan ta katten fram och tillbaka utan att den behöver sitta i karantän. Utanför Sverige gäller försäkringen i längst ett år räknat från avresedagen.
    Du kan läsa mer om vilka regler som gäller för resa till olika länder hos Jordbruksverket.

  • Ett dolt fel är en medfödd eller senare förvärvad sjukdom eller skada som har börjat utvecklas före besiktningen respektive leveransen, men inte kunnat upptäckas vid besiktning av kattungen. Exempel på dolda fel är vattenskalle, medfödd dövhet eller missbildningar på inre organ.

    Eftersom djur rent försäkringsjuridiskt räknas som varor kan en person (näringsidkare) som sålt en katt enligt konsumentköplagen bli skyldig att ersätta köparen om ett dolt fel uppkommer. En uppfödare har ansvar för dolda fel under tre år från kattungens leveransdag.

    Om det inte finns en dolda fel försäkring hos uppfödaren kan du få ersättning från kattens veterinärvårdsförsäkring med omfattning Dubbel eller Trippel. Läs mer i de fullständiga villkoren.

  • Vid köp av försäkring hos Moderna Djurförsäkringar hanterar vi dig som har skyddad adress med högsta möjliga sekretess. Du kan inte köpa dina djurförsäkringar på hemsidan utan vi ber dig istället kontakta vår kundservice via telefon.

  • Om du fått sms, email eller brev från oss där vi ber dig säkerställa att det finns pengar på kontot från vilket autogiro dras betyder det tre saker:

    1. - Vi lyckades inte dra pengar förra månaden för din/a försäkring/ar
    2. - Vi kommer dra pengar för två månader denna dragning.
    3. - Om vi inte lyckas dra pengar denna månad kommer försäkringen/arna sägas upp retroaktivt från föregående månad.

    Vad ska jag göra?

    Så fort som möjligt säkerställa att pengar finns på kontot från vilket pengar dras för din/a försäkring/ar. Vi drar den 28:e eller närmsta vardagen därpå och gör ett försök om dagen under närmsta 4 vardagarna med start den 28:e.

    Läs mer